ÜRETİM
TİCARİ BASKI
Ticari Baskı Nedir?
Ticari baskı, büyük ölçekte kaliteli baskı ürünlerini oluşturmak için kullanılan süreçleri ifade eder. Broşürler, dergiler, kitaplar ve promosyon vb. ürünleri gibi temel baskı çıktıları sağlayarak çeşitli sektörlere hizmet eder. Son teknoloji ürünü ekipman ve gelişmiş teknolojilerden yararlanan baskı merkezleri, kalite ve doğruluk standartlarını korurken yüksek hacimli siparişleri yerine getirebilir. Ticari baskının değeri, basılı malzemelerin görsel çekiciliğini ve etkinliğini önemli ölçüde artıran tutarlı, yüksek kaliteli sonuçlar sunma yeteneğindedir. Karmaşık bir süreç olan ticari baskı, dünyada etkili basılı iletişimin bel kemiğidir.
En Yaygın Ticari Baskı Türü Nedir?
Ofset baskı, yüksek hacimli siparişleri maliyet verimliliği ve doğrulukla üretme kabiliyeti nedeniyle ticari baskıda kullanılan en yaygın yöntem olarak kabul edilmektedir. Ofset baskı ile üretilen görüntülerin karmaşıklığı genellikle daha üstündür ve keskin, temiz ve yüksek çözünürlüklü sonuçlara sahiptir. Bu yöntemin uygulanan mürekkep miktarını ayarlama konusundaki benzersiz yeteneğinden kaynaklanır ve baskı kalitesi üzerinde daha fazla kontrol sağlar. Baskı hacmindeki artışla birlikte birim başına toplam maliyet önemli ölçüde azalır. Bu da ofset baskıyı büyük miktarlarda yüksek kaliteli baskılar üretmek isteyen işletmeler için ideal bir seçenek haline getirmektedir. Ayrıca, kağıt ve kartondan plastiğe kadar üzerine baskı yapılabilen malzemelerin çok yönlülüğü, ticari baskı endüstrisindeki popülerliğini daha da artırıyor. Dijital baskı da yaygın olarak kullanılan bir diğer seçenektir. Daha kısa süreli siparişler ve tutarlı özelleştirme ve gerçek zamanlı güncellemeler gerektirenler için daha fazla fayda sağlar.
ÜRETİM AŞAMALARI
Baskı Öncesi / Pre-Press
Ticari baskı sürecinin ilk aşaması 'Baskı Öncesi' aşamasıdır. Bu aşama, tüm baskı dosyalarının üretime hazır olduklarından emin olmak için titizlikle hazırlanmasını ve optimize edilmesini içerir. Bu aşamada, Baskı Öncesi & Grafik Tasarım birimi doğru dosya türlerini, boyutlarını, çözünürlüklerini ve yazı tiplerini kontrol eder. Görüntülerin uygun kompozisyonunu ve optimum baskı kalitesi için renk ayarlarını sağlar. Ayrıca, israfı en aza indirmek ve genel verimliliği en üst düzeye çıkarmak için projenin adımlarını planlar. Baskı Öncesi aşaması, baskı sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır ve her detayın yerinde ve ana baskı aşamasına hazır olmasını sağlayarak başarılı bir baskı çalışmasının temelini oluşturur.
Baskı öncesi hazırlık tasarım süreci, tamamlanan grafik ürünün baskıya başlamadan önce tamamlanması gereken işlemleri genel olarak tanımlayan bir ifadedir ve işin türüne, kullanılacak olan baskı tekniğine ya da baskının yapılacağı baskı makinasının teknik özelliklerine göre çeşitlilik gösterebilir. Teknolojik gelişimin grafik üretim tekniklerine yansıması günümüzde bu süreci çok daha düşük maliyetli, daha az aşamalı ve çok daha hızlı bir hâle getirmiştir. Baskı öncesi hazırlık işlemleri renk ayrımı, film çıkışı, montaj ve kalıp hazırlığı olarak üç aşamada ele alınabilir. Renk ayrımında; tasarımda kullanılacak fotoğraf, çizim, illüstrasyon gibi görseller taranarak bilgisayar ortamına taşınır ve ayrı renk katmanlarına ayrıştırılır. Günümüzde dijital görsellerin kullanımı, fotoğraf teknolojisinin dijitalleşmesi gibi gelişmeler renk ayrımı için tarayıcı kullanımını oldukça azaltmıştır. Üretilen dijital grafik ürününün baskı öncesi renklerine ayrıştırılmasını sağlayan bu sürecin bazı basit taratma ve film sistemleri, masaüstüne taşınmış olsa da yüksek hassas ve detaya sahip renk ayrımı sistemleri hâlâ başlı başına bir uzmanlık ve endüstri alanıdır. Renk ayrımının tamamlanması ardından kalıp öncesi film çıkışına ihtiyaç duyulur. Filmler, tasarlanan grafik ürünün baskı kalıbına aktarılması için kullanılır. Ancak giderek yaygınlaşan CTP (Computer to Plate – bilgisayardan kalıba) teknolojisi, aradaki film montaj ve kalıp pozlandırma aşamalarını kaldırarak bilgisayardaki görüntünün doğrudan kalıba aktarılmasına olanak vermektedir. CTP kullanılmadığında renk ayrımı tamamlanan filmlerin, baskı kalıbına pozlanmasından önce montaj işleminden geçmesi gerekir. Örneğin baskısı yapılacak bir broşür, kullanılacak makinenin ve kâğıdın ölçüsüne, kırım ve katlama yapısına göre tabaka kağıt üzerine katlandığında sayfalar birbirini takip edecek şekilde montajlanır. Montaj aşamasında dört ayrı (CMYK) renk ayrımı filminin üst üste hatasız çakıştırılması gerekir. Montajı tamamlanan filmler ışık yardımı ile kalıba pozlanır. Pozlama sonrası kalıp, kimyasallar yardımı ile yıkanır ve filmde siyah olan bölümler baskı sırasında mürekkebi tutabilecek hâle getirilir. CTP, ofset baskı için film sürecini devre dışı bıraksa da diğer kimi üretim teknikleri bu aşamaya hâlâ ihtiyaç duyar. Örneğin tipo baskı için klişe hazırlanması gerekir. Serigrafi içinse kalıp alma sürecinde çerçeve üzerine gerilen ipek emülsiyon uygulanarak ışığa duyarlı hâle getirilir ve film ile örtüştürülerek pozlanır.
Baskı / Press
Baskı öncesi ve organizasyonel adımlar tamamlandıktan sonra, asıl baskının gerçekleştiği baskı aşamasına geçme zamanı gelir. Bu aşamada baskı makineleri, baskı altı malzemesi ve malzemeler toplu baskı işini yürütmek üzere ayarlanır ve hazırlanır. Bu adımda kullanılan en yaygın baskı türleri ofset baskı veya dijital baskıdır. Toplu baskıya başlanmadan önce, nasıl görüneceğini ve kalite standartlarını karşılayıp karşılamadığını test etmek için bir ana kopya veya “prova” oluşturulur. Bu ilk baskı, tasarım sürecinde gözden kaçmış olabilecek kusurlar veya hatalar için uygulamalı bir denetim aracı olarak hizmet etmek üzere üretilir. Prova, baskı işine devam etmeden önce her şeyin tam olarak olması gerektiği gibi görünmesini sağlamak için etkili bir 'deneme çalışması' işlevi görür. Bu adım, olası hatalardan kaçınmak ve nihai üründe en yüksek kaliteyi sağlamak için çok önemlidir.
Grafik üretim iş akışında baskı öncesi hazırlıkların tamamlanmasının ardından baskı aşaması gelir. Bu aşama artık hazırlanan tasarımın kağıt ile buluştuğu adımdır ve birçok farklı yöntemle gerçekleştirilebilir. Kimi özgün baskı teknikleri ya da dijital baskı sistemleri daha az sayıda baskı üretme imkanı sunarken, endüstriyel baskı sistemleri çok sayıda baskı alınması gerektiği durumlarda daha uygun bir seçenek olmaktadır. Dijital baskı yöntemleri dışında kalan geleneksel baskı yöntemlerinin üretim teknikleri sunduğu teknik imkanlar, süreç ve maliyetleri çeşitlilik gösterse de temelde ortak özellikleri tasarımın baskı yüzeyine (kağıt, plastik, karton vb.) aktarılması için genellikle kalıp adı verilen ara bir araca ihtiyaç duyuluyor olmasıdır. Ayrıca bu kalıbın hazırlığı çoğunlukla kimyasal bir süreç gerektirir.
Baskı Sonrası (Baskı Sonlandırma) / Post-Press
Ticari baskıda baskı sonrası aşaması, basılı malzemelerin nihai görünümüne ve işlevselliğine önemli ölçüde katkıda bulunan önemli bir aşamadır. Bu aşama, basit basılı tabakaları profesyonel ve sunulabilir ürünlere dönüştürmek için gerekli olan ciltleme ve katlama dahil olmak üzere çeşitli sonlandırma işlemlerini içerir. Baskı sonrası aşama, ciltleme ve katlamanın yanı sıra, basılı ürünlere sofistike ve dokunsal bir çekicilik katan kabartma ve diğer son işlem süreçlerini de kapsayabilir. Kabartma, kağıdın yüzeyinde kabarık veya 3 boyutlu bir etki yaratarak çarpıcı bir görsel ve duyusal deneyime katkıda bulunur. Vernikleme, laminasyon veya UV kaplama gibi diğer çeşitli yeniden işleme süreçleri de dayanıklılığı ve görsel çekiciliği artırabilir veya basılı ürüne belirli bir his verebilir. Nihayetinde, baskı sonrası aşamada, basılı malzeme parlatılır ve nihai, eksiksiz bir ürüne dönüştürülür.
Gerek dijital baskı sistemleriyle gerekse geleneksel sistemlerle üretilmiş grafik ürünlerin büyük bir kısmı baskı sonlandırma işlemlerine ihtiyaç duyar. Baskı sonlandırma ifadesi söz konusu basılı materyalin baskısı tamamlandıktan sonra bir tasarıma son dokunuşları sağlayan çok çeşitli işlemleri kapsar. Bu işlemler arasında tıraşlama, ciltleme, selefon kaplama, yaldız baskı uygulama, kabartma gibi çok farklı seçenekler bulunur. Bu işlemler tasarıma dekoratif özellikler kazandırabileceği gibi tasarımın işlevselliğini artırmak için de kullanılabilirler. Grafik üretim sürecinde en sık kullanılan baskı sonlandırma işlemleri arasında ciltleme, katlama, selefon kaplama, kısmi lak, özel bıçak kesimi, yaldız, gofre vb. sayılabilir.
Dağıtım
Baskı işlemi tamamlanan ürünün teslim edileceği kişi, kurum ya da tesise zarar görmeden ulaştırılmasıdır. Baskı ve baskı sonlandırma işlemleri tamamlanan ve son kullanıcıya ulaşmaya hazır olan baskı ürünleri için sıradaki basamak dağıtım aşamasıdır. Dağıtım, kimi zaman baskının gerçekleştirildiği firma tarafından yapılırken kimi zaman da bu konuda uzmanlaşmış lojistik firmaları aracılığıyla yapılır. Özellikle hacim, ağırlık, baskı sayısı bakımından yüksek olan işlerde ve uzun mesafeli teslimatlarda dağıtım ciddi bir maliyet doğurur. Üretim sürecinin başında bu maliyetin önceden hesaplanarak bütçeye dâhil edilmesi gerekir.